Història de les Matemàtiques 2n ESO A: l’Edat Mitjana

3 11 2008

Recordeu que, durant aquest curs, i dins de la matèria de Matemàtiques, també hem de treballar la història de les matemàtiques. Organitzeu-vos en grups de tres o quatre persones. Recordeu que vam dir que el treball podia ser, directament, una presentació en power point.

A continuació us he copiat el text que podeu trobar a la pàgina 19 del vostre llibre de text. A partir d’aquest, ja podeu començar a fer alguns treballs. Llegiu-lo…

El petit monjo corria pels passadissos del Palau papal, i la seva cara denotava una satisfacció que difícilment aconseguia reprimir.

Quan per fi va arribar a la sala on era el papa, es va agenollar, va besar-li l’anell i, amb falsa modèstia, va dir:

-L’he trobat, Sa Santedat: l’any de la Salvació, quan Nostre Senyor va venir al món.

El papa va llegir amb avidesa el document que Dionís l’Exigu li va lliurar, el qual datava el naixement de Crist l’any 753 de la fundació de Roma. Al mateix temps el monjo repetia:

-L’any 754 de la fundació de Roma és el nostre primer any: ‘primus anno Domini’, l’any primer de l’Era del Senyor.

Però allò que aquests dos personatges no podien imaginar és que, en comptar els anys de manera ordinal: any primer, any segon ,any tercer, … eliminaven l’any zero. Aquest fet va provocar una forta polèmica fa alguns anys; així, mentre que algunes persones mantenien que el segle XXI començava l’1 de gener de 2000, els fets demostraven que aquest segle va començar l’1 de gener de 2001.”

Matemàtiques 2 ESO, La casa del Saber. Editorial Santillana.

Un cop llegit el text anterior, dos són els temes d’història de les matemàtiques que podeu treballar:

  1. ‘Els sistemes de numeració al llarg de la història’. En aquest treball hauríeu de parlar de la notació jeroglífica egípcia, de Grècia i el sistema de numeració jònic, de les xifres romanes i del sistema hindú-àrab. A part de llibres que trobareu a les biblioteques, podeu consultar l’adreça web http://www.xtec.cat/~smargeli/nombres/sistemes/index.htm.
  2. ‘La mesura del temps: història dels calendaris’. Cal que inclogui una breu descripció de com mesuraven el temps els asteques i els maies, què és el calendari lunar, en què consisteix el calendari jueu i, finalment, una descripció del calendari julià i el gregorià. A part de llibres que trobareu a les biblioteques, podeu consultar l’adreça web http://www.fortunecity.com/westwood/chanel/270/kronos/calendarios.htm.

El text que hem llegit també ens podria suggerir un treball més (encara que no és en bé d’història de les matemàtiques):

  1. ‘Els monestirs medievals com a transmissors de saber’. Es tracta de reflectir en el vostre treball com, efectivament, durant l’Edat Mitjana els monestirs eren els veritables centres de cultura de l’època. Què eren els monjos copistes? Per fer aquest treball, podeu consultar el vostre llibre de text de Socials.

Quin grup està interessat en treballar cadascun dels temes anteriors? Escriviu un comentari amb el nom de les persones del grup i el títol del treball que hàgiu escollit fer.

Recordeu que és obligatori fer, al llarg del curs i com a mínim, un treball d’història de les matemàtiques.


Accions

Information

One response

13 06 2011
Cristian.G

Gracias per la aportacio😉

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s




%d bloggers like this: